ام بی ای نیوز: وقوع بحران همواره تلاشهای پی در پی مدیران بازاریابی را در پی دارد. در این دوران نیاز به بالا بردن بودجه تبلیغاتی موجب میشود تا مشکل کمبود نقدینگی گریبان شرکتها را بگیرد. طبیعی است که در این شرایط برندها و آژانسهای تبلیغاتی بخواهند با خرج کردن آرام بگیرند و صبر کنند تا بار دیگر ابرها کنار رفته و خورشید بتابد اما نکته مهم این است که دقیقا یک واکنش سریع و بی برنامه در چنین وضعیتی میتواند به طور ناگهانی تاثیری منفی بر روی تصویر برند نزد مشتری بگذارد.
یک مجموعه تحقیقات نشان میدهند که مصرف کنندگان با در نظر داشتن نگرانیهایی که در عصر کرونا فکرشان را به خود مشغول میکنند به سمت برندهایی کشیده میشوند که با این چالش رو به رو شده و چاره ای برای آن اندیشیده اند. در واقع برندهایی مورد انتقاد قرار میگیرند که به موضوع شیوع کرونا اهمیت نمیدهند. قدرت حرف بالا تر از عمل است و اقدامات شرکتها در زمینه مقابله با کرونا باعث جلب اعتماد مشتری و در نتیجه تصمیم گیری برای خرید خواهد شد. البته این نعمت نصیب شرکتهایی میشود که ابزار لازم برای خبررسانی در مورد کارهای خوب خود را در اختیار دارند. در این میان وجود کمپینهای بازاریابی با محوریت پیام رسانی ضروری به نظر میرسد که بتوانند بدون وقفه در حوزه پزشکی خبر رسانی کنند. خوشبختانه برخی شرکتهای فعال در عرصههای martech و adtech در تلاشند تا در راستای انجام وظیفه و ارائه پیشنهادات مختلف دست به خلاقیت بزنند. اینها راه حلهایی هستند که مشتریان آسیب دیده از کرونا میتوانند از آنها برای مشورت گرفتن و آماده سازی شرایط برای سودآوری در آینده بهره ببرند.
کمک به بقای کسب و کارهای کوچک
به عنوان مثال، شرکت تحقیقاتی «سینگلار»، فعال در عرصه بازاریابی، اخیرا اعلام کرده که امکان استفاده رایگان شش ماهه از پلتفرم رشد بازاریابی خود را برای همه بازاریابان کسب و کارهای کوچک و متوسط فراهم نموده است. مشتریان ثابت این پلتفرم را برندهایی نظیر «Doordash» (پلتفرم سفارش و تحویل غذای آنلاین)، «Rovio» (شرکت بازی ساز)، Stitch Fix (سرویس شخصی سازی لباس) و توییتر تشکیل میدهند. فعالیتهای شرکت به این جا ختم نخواهد شد و با هدف کمک به بازاریابان و شرکتهای مربوطه در شرایط سخت کنونی، از کارشناسان بین المللی دعوت خواهد شد تا در زمینه سخت ترین چالشهای رشد و مدیریتی پیش روی بازاریابان، یک سری دورههای آموزشی پیشرفته را برگزار کنند.
«گادی الیاشیو»، مدیر عامل و موسس سینگولار گفت: در حال حاضر بازاریابان کسب و کارهای کوچک و متوسط روزهای سختی را میگذرانند. آنها نه تنها به شدت زیر ذره بین دیگران قرار دارند بلکه مجبور به توجیه کار خود و محافظت از موجودیتشان هستند. ما با ارائه دادههای بازاریابی و یک پلتفرم تجزیه و تحلیل یکپارچه به مدت شش ماه به طور رایگان، امیدواریم که بازاریابانی که بیشترین ضربه را از کووید-19 خوردهاند، بتوانند با کمک آن بر بدترین آثار رکود فعلی حاکم بر بازار غلبه کنند. در ادامه شرکتها نیز متقاعد میشوند تا برای جبران خسارات وارده، از بودجه تبلیغاتی خود نکاهند.
اکنون بیش از هر زمان دیگری بازاریابان باید ثابت کنند که به عنوان یک مرکز درآمد مهم، برای کسب و کار خود ارزش قائلند. آنها باید متناسب با تغییر رفتار مصرف کننده از حجم تبلیغات بی فایده خود کم کنند و تنها بر اساس یک سری معیارهای مشخص به سرمایه گذاری بر روی تبلیغات هوشمندانه بپردازند. همین سازگاری با شرایط جدید رمز موفقیت آنها خواهد بود.